Denne tråd her på bloggen er ved at udvikle sig til en af de væsentligste diskussioner om ACTA, rettighedsforvaltning, fildeling og fornyelse af branchen, som jeg har set længe – med deltagelse af anti-ACTA-aktivister, KODAs kommunikationschef og direktør, diverse bloggere og et par professionelle musikere. Værd at læse, hvis du overhovedet interesserer dig for nogle af de emner. Læs KODAs multiple, ofte selvmodsigende, forklaringer, hør deres argumenter og se dem få tørt på af deres egne medlemmer.
Herover ses den video, som Aarhus-bandet Qu’est-ce Que Fück? indspillede som protest mod ACTA og i protest over at Koda nægtede dem tilladelse til at spille deres egen musik til lørdagens demonstration, og som altså nu er lagt på YouTube.
Discover more from Modpress
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
srsly. Jeg kan ikke se andet end at KODA har forklaret reglerne, som de er, hvis man er medlem af KODA. Reglerne er fastsat af medlemmerne. De kan ændres af medlemmerne. Medlemmerne har haft rigelig tid til at gøre noget, det er ikke en ny diskussion. Hvis man ikke er medlem af KODA, hvorfor så ringe og spørge? Tørt på, sandelig…
Æh, du har vist ikke læst alle kommentarer i tråden? KODAs direktør og kommunikationschef modsiger sig selv og hinanden den ene gang efter den anden. Først var det fordi bandet ringer med kort varsel; så er det, fordi ingen fagforening ville lade deres medlemmer hjælpe med noget gratis; så blander de sig ikke i, om deres medlemmer spiller gratis og det har de adrig gjort; så foreslår de, at bandet jo bare kunne have taget imod de 4.000 og så doneret dem til arrangørerne (hvilket er komplet absurd og ignorerer ting som skatteregnskaber og i nogle tilfælde dagpenge, som gør sådan en pro forma-donation meget besværlig, rent bureaukratisk), så “følger de bare reglerne” og bandet skal lade være med at tude, så skulle bandet have ringet i bedre tid, og så kunne de desværre ikke dispensere med kort varsel fordi de er nødt til at gennemgå samtlige sange i koncerten mhp tredjepartsrettigheder, hvilket KODA åbenbart gør med samtlige deres medlemmers koncerter (og forresten har jeg et tårn i en større europæisk storby, jeg gerne vil sælge).
Srsly, det kunne virke som om KODA selv mener, de har en dårlig sag. Altså måske ikke KODA-KODA, men i hvert fald direktøren og kommunikationschefen. Eller også har de bare en dårlig dag.
KODA gennemgår selvfølgelig ikke alle sange, fordi det må være en brøkdel, der søges opført uden gebyr til rettighedshaverne. Kun hvis det er tilfældet, skal man se, om man har tilladelse fra alle rettighedshavere. Bandet er stadig velkomment til at melde sig ud af KODA, hvis de altså var med til at begynde med. Det her er verdens mindste violin.
Som sagt, man kunne udlede af KODAs selvmodsigelser, at de selv mener, de har en dårlig sag her. Og rent moralsk har de ikke (og juridisk næppe) et ben at stå på, når et band vil spille musik, som de 100% selv har rettighederne til. Jeg skal heller ikke spørge CopyDan, før jeg læser mine digte op … selv om jeg faktisk er registreret dér.