Komposition af Erik Satie (1866-1925)
Dagens citat: Islams historie og dogmatik
Jørgen Bæk Simonsen, i Politikens bog om Islam (JP/Politikens Forlagshus 2008), s. 139-41:
Det er ikke kun i den klassiske islamiske tradition, at man kan forledes til at tro, at islam ved Muhammeds død var en fuldt færdig religion. Samme opfattelse af islam anføres også i adskillige værker forfattet af ikkemuslimer, der forklarer læserne, at den islamiske verden med de store erobringer blev skabt som ved et trylleslag, men intet er i virkeligheden mere forkert. […]
Den islamiske verdens historie har fra begyndelsen været præget af en dynamisk og vedvarende diskussion om, hvordan Koranens anvisninger kan og skal oversættes til daglig religiøs praksis, og den diskussion finder fortsat sted, hvor muslimer nu engang lever sammen. Derfor er det afgørende at fastholde, at et ønske om at vide, hvad islam mener om dette eller hint, ikke er helt så ligetil at besvare. Islam fortolkes ligesom alle andre religioner hele tiden af sine troende, og de er sjældent enige. Der er i Koranen forestillinger og antagelser, som har udgjort centrale elementer af det fundament, hvorpå islam som religion er funderet, eksempelvis troen på den ene Gud, og udsagn om det er blevet diskuteret og formuleret som dogmer og teologiske udsagn. På samme måde findes allerede i Koranen juridiske anvisninger, der siden er blevet suppleret med regler, som har fundet tilslutning hos større grupper af muslimer. Det er det, der med visse forbehold gør det muligt at sige noget generelt om islam. Men det er vigtigt at fastholde, at islam ikke er noget i sig selv, ikke er noget uden muslimer. Religionen islam giver ikke af sig selv svar, de(t) gives og formuleres af troende muslimer, fordi det er dem, der i fortolkningen omsætter anvisningerne i en social praksis, de opfatter som rigtig, også selvom de igen og igen har måttet sande, at deres fortolkninger er blevet draget i tvivl af andre.
Noget lignene kan siges om kristendommen. Men centralt er her udsagnet om, at islam (som alle bogreligioner) ikke er noget i sig selv, men er, hvad dens tilhængere gør den til.
Aisha Fukushima: Leave on the Light
En sang inspireret af irakerne i Brorsons Kirke.
A collaborative song by Aisha Fukushima and the Glendorf Brothers. “Leave on the Light” is inspired by the experiences of Iraqi asylum seekers who were in sanctuary at Brorsons Church in Copenhagen, Denmark.
Aisha sings the chorus and raps the second verse in English. Mads Glendorf raps the first and third verses in Danish. His brother, Rasmus Glendorf, made the instrumental.
Follow the progress of Aisha Fukushima’s international hip hop project “RAPTIVISM” at: http://aishafukushima.tumblr.com
Se den og spred den!
Politiets rockermetoder – opfordring til ulovligheder?
Skuespiller og filmproducent Jesper Christensen spørger i et tankevækkende indlæg i Jyllands-Posten, hvordan det kan være vold at sidde ned, mens man får otte slag med en politiknippel:
Politibetjentene er naturligt nok blevet de nye helte nu, komplet med egen tv kanal, hvor enhver kan se, hvor stille og kærligt de kan bryde ind i en kirke midt om natten og lægge folk i plastikstrips. Kærligt, kærligt.
Ministeren roser dem da også straks efter. Ingen fra pressen spørger ham, om han mener, at det var nødvendigt for politiet at slå en siddende og aldeles uaggressiv kvinde otte gange med en knippel.
Den eneste minister, der blev spurgt, var – måske fordi hun er gammel politimester – Birthe Rønn Hornbech, der, stillet over for demonstranter så fredelige som Gandhi, stærkt ophidset udnævnte deres handlinger, altså det at sætte sig på gaden foran politiets køretøjer, til vold.
Vold var det, en meget alvorlig forbrydelse på linje med terror var det. Det kunne straffes med mange års fængsel. Og altså også nu med pryglestraf. Selvbestaltet uddelt af tilfældige betjente med lyst til den slags, og uden at nogle i embedsværket følte sig foranlediget til at gribe ind. Hele Danmark sad og så det på tv. Godt. Der fik de den. Terroristerne.
Pressen nikker, ingen følger op.
Men det er ikke, fordi regeringen er ligeglad med retssamfundet, den har bare andre prioriteringer.
Og disse andre prioriteringer er, viser det sig … burkaer! Som under 100 danskere og indvandrere vælger at gå med.
Den megen blæst om hjælp til at lade afviste asylsøgere gå under jorden har da hvirvlet støv nok op til at gøre det klart, at Johanne Schmidt-Nielsen ikke er alene. Flere andre politikere melder sig nu på banen som villige til at skjule flygtninge, skriver Politiken:
»En gang imellem skal man følge sin medmenneskelighed. Jeg ville sige kom indenfor«, siger SF’s fødevarepolitiske ordfører, Kristen Touborg.
Og socialdemokraternes erhvervsordfører, Orla Hav, vil også kraftigt overveje at hjælpe en afvist asylansøger.
»Det kommer selvfølgelig an på omstændighederne. Men tyskerne havde en dusør på min onkel under Anden Verdenskrig. Og jeg er i dag stolt over, at nogen hjalp med at skjule ham, og jeg ville håbe, at jeg kunne handle lige så uegennyttigt, hvis en iraker stod i samme situation«, siger han.
Disse politikere er ikke alene, hedder det videre:
Læger, socialrådgivere, jordemødre, advokater og masser af private borgere hjælper i et hemmeligt netværk afviste irakiske asylansøgere med husly, tøj, mad, juridisk assistance og lægetjek.
Foreningen Kirkeasyl erkender nu åbent, at den hjælper flygtninge, der lever illegalt i Danmark.
Efter den megen medieomtale af de afviste irakiske asylansøgere i Brorsons Kirke strømmer det ifølge foreningen ind med henvendelser fra danskere, der gerne vil være med til at skjule irakerne eller hjælpe dem på anden måde.
»Hvis vi fornemmer, at folk er seriøse, skriver vi deres navne ned og giver dem til de folk, der har kontakt til flygtninge under jorden«, siger Randa Sebelin fra Kirkeasyls pressegruppe.
Hver fjerde præst er villig til at skjule asylsøgere, hvis det skal være! Hvis erfaringerne fra besættelsen kan bruges til noget, vil tallet formentlig også være rigtig højt blandt læger.
Og bla Peter Skaarup fra Dansk Folkeparti bla bla bla kræver indgreb fra regeringen og (bla) politiet. Fra rockerpolitiet med kniplerne. Quelle surprise. Men det er rart at se, at der stadig er danskere derude – og selv på Borgen – som er parat til at løbe en risiko for at hjælpe folk i nød. Det giver en lille smule håb for fremtiden, selv i disse for vort land så alvorlige.
DF og opfordringer til ulovligheder
Sørme om DF ikke er oppe i det røde felt over at Johanne Schmidt-Nielsen har udtalt at hun ville støtte en flygtning der søgte hjælp til illegalt ophold hos hende – og godt kunne forstå folk der gjorde det samme. Det skal skam tages op i folketingets præsidium og Peter Skaarup udtaler:
“Det er en særdeles skærpende omstændighed, at hun siger sådan som folketingsmedlem. Hun er jo ikke i tvivl om, hvad der er lovligt og ulovligt. Alligevel opfordrer hun til lovbrud. Det går simpelthen ikke.”
Lad os fra modspils side svare tilbage med et billede – det siger som bekendt mere end 1000 ord:
Dagens citat: Islam og velfærdssamfundet
Tariq Ramadan, i hans bog Western Muslims and the Future of Islam (Oxford University Press, 2004), s. 149-50:
Every being must have the right, in any society, to the minimum amount of food necessary to live. And we are speaking of living, not surviving. All the Islamic sources call human beings in general and Muslims in particular to live like human beings, in dignity and respect for themselves and for others. A social organization that does not provide its members with this minimum undermines their integrity as created beings who have to give account of themselves before the Creator. To be by nature responsible means that one should have the means by which to carry out the responsibility one bears; otherwise, the innocent become “guilty” and we are blaming the victim. […]
Housing is the first prerequisite for family life, and Islam insists heavily on the sanctity of private space. A society should provide each of its members with a roof; it is a prime responsibility. It is essential to think of adequate local structures: living five or eight to a room is not establishing a household – it is constructing a prison, arranging a suffocation, creating future ruptures and tomorrows full of isolation and marginalization. The state in which suburbs, cities, and inner cities are kept or rather abandoned is truly unacceptable. A man without a home is not a citizen; he is an outcast and a victim. Speeches change nothing. To deprive people of the conditions necessary for their humanity and then make them pay for their vagrancy is doubly unjust.
Hvis disse krav er en hård anklage mod forholdene i mange vestlige lande, er de en fordømmelse af forholdene i de fleste islamiske lande, hvor fattigdom og bolignød er udbredt. Dette er Ramadan selvsagt udmærket klar over.
Jeg er selv meget enig i konklusionerne, omend jeg som ikke-muslim ikke er det i præmisserne. Jeg ville nok selv nøjes med at konstatere, at “a social organization that does not provide its members with this minimum undermines their integrity” uden at henvise til skabninger eller Skaber – men selve konklusionen er svær at komme uden om.
Camilla Broe og det danske retssamfund solgt ned af floden
Som vi læser i Politiken, er den danske kvinde Camilla Broe nu på vej til USA, hvor hun som følge af juristerier og det amerikanske retssystems overvældende grusomhed kan ende med at blive tvunget til at tilstå en forbrydelse, hun ikke har begået:
Camilla Broe er nu på vej mod Florida i USA til en sag om smugling af mere end 106.000 ecstasypiller.
Hendes forsvarer Michael Juul Eriksen mener, at hun nærmest bliver tvunget til at tilstå, da datteren venter i Danmark. Samtidig er en retssag i USA meget dyr, og det bliver svært at skaffe penge til den.
Sagen har vakt en held del opmærksomhed, da det er første gang nogensinde, at en dansker udleveres til et land uden for EU.
JP-bloggeren Claus Elholm Andersen kalder sagen en skamplet på Danmarks ære og minder om, at Danmark engang hyldede det enkle princip, at man aldrig udleverede en statsborger til retsforfølgelse i udlandet:
Da Danmark helt tilbage i slutningen af 1800-tallet lå i forhandlinger med USA om en udvekslingsaftale mellem de to lande, var det et ufravigeligt dansk krav, at danske statsborgere under ingen omstændigheder måtte kunne udleveres til retsforfølgelse i USA. Ja, Danmark stod så hårdt fast på kravet, at det tog flere år før udvekslingsaftalen blev ratificeret, da daværende præsident Cleveland nægtede at skriver under, hvis ikke Danmark ville udlevere danske statsborgere til USA. Først i 1902, under præsident Roosevelt, blev aftalen endelig skrevet under og hvor USA indtog den pragmatiske holdning, at Danmark jo langt fra var det eneste land, der insisterede på ikke udlevere sine egne statsborgere til retsforfølgelse i et andet landet.
Sagen er mildt sagt ubehagelig. Hvad skal man gøre for at få det land, der åbent tog imod flygtninge og stolt nægtede at udlevere sine egne statsborgere, tilbage?
Når uret bliver ret …
Politiken skriver, at Per Ramsdal, præsten i Brorsons Kirke, er villig til at hjælpe afviste asylsøgere med at skjule sig under jorden:
B.T. afslører, at præsten er dybt involveret i at hjælpe irakiske flygtninge under jorden.
Dermed overtræder han klart loven og risikerer bøde og i værste fald fængselsstraf.
Under dække af at ville huse ulovlige flygtninge har B.T. ringet til Per Ramsdal og tilbudt at lægge hus til. Under samtalen fremgår det klart, at Per Ramsdal er stærkt involveret i at skabe kontakt mellem flygtningene og flygtningevenner, der er villige til at bryde loven ved at give dem illegalt husly.
»Jeg havde faktisk lovet at hjælpe med at skaffe nogen adresser, og har også skaffet nogen. Jeg vil meget gerne have den med i baghovedet, og så snakke med dem om, hvor langt de er med den der omplacering. Men jeg vil lige undersøge det først, hvordan vi egentlig lige gør det. For det er også sådan noget med, at vi ikke lige skal formidle adresser og sådan noget på telefon, fordi der er ingen, der ved hvem, der bliver aflyttet og hvordan og hvorledes. Min telefon opfører sig i hvert fald meget underligt lige for tiden«, siger Per Ramsdal til B.T.’s journalist.
Hertil er kun én ting at sige: Per Ramsdal er en helt.
Jeg er helt på linje med Enhedslistens Johanne Schmidt-Nielsen, der opfordrer folk til at skjule afviste irakere, hvis de kan – også selv om det er ulovligt:
Enhedslistens poltiske ordfører Johanne Schmidt-Nielsen skrev følgende på sin facebook-profil i aftes:
“Bryder gerne loven med en opfordring: hjælp flygtninge der går under jorden hvis du kan.”
Hun siger nu til Berlingske.dk:
– Hvis der stod et menneske på flugt og som var i fare for sit liv og bankede på min dør, så er jeg ikke et sekund i tvivl om, hvad jeg ville gøre. Og så må man jo tage sig straf for det, siger Johanne Schmidt-Nielsen.
Hun peger på, at der tidligere i historien er eksempler på, at det ulovlige var det rigtige at gøre.
– Vi lever i en mærkelig verden, når dem der sender folk tilbage til steder, hvor deres liv er i fare, er dem, der er på den rigtige side af loven. Det her er et spørgsmål, som hver enkelt må gøre op med sig selv. Og det opfordrer jeg til, at man gør.
De folk, der i dag skjuler afviste irakiske asylsøgere og i værste fald hjælper dem til f.eks. Sverige svarer i dag til de mennesker, der i 1943 hjalp de danske jøder til Sverige. Også de brød loven og risikerede i værste fald at blive retsforfulgt. Der må være en kant. Når loven tillader overgreb mod vore medmennesker, er det vores pligt at bryde den.
Sådan ses Danmark i udlandet
Interview i svensk TV med journalisten Lena Sundström, der er aktuel med bogen Världens lyckligsta folk – en bog om det danske fremmedhad. (Klik på krydset øverst i højre hjørne for at springe annoncerne over.)
Lyver politiet?
Politiet beskyldes for at have begået unødig vold mod anholdte irakere, der allerede sad i håndjern under aktionen mod Brorsons-kirken 13. august, ligesom de gjorde mod fredelige demonstranter.
Men det skulle være nemt at afvise, eftersom politiet selv filmede hele aktionen, hvorfor de blot kan fremlægge den pågældende film og be- eller afkræfte beskyldningen.
Men den del af aktionen blev slet ikke filmet, for
Københavns politidirektør, Johan Reimann, forklarede tirsdag i Morgenavisen Jyllands-Posten, at det indgik i operationsplanen, at der skulle dokumenteres inde i kirken, men at der ikke var planlagt optagelser uden for kirken eller i bussen, fordi politiet forventede, at tingene ville foregå fredeligt på gaden, lød det fra Johan Reimann.
Det er klart, det må politidirektøren jo vide. Eller må han?
Chefpolitiinspektør Per Larsen fra Københavns Politi forklarer, at det var meningen at filme hele aktionen, men en af betjentene kom desværre til at ødelægge kameraet med sin knippel:
»Det gik jo meget fredeligt, og inde i kirken slukker vi faktisk kameraet, fordi der ikke rigtig sker mere. Det er så meningen, vi vil fortsætte optagelserne udenfor. Men da vi kommer ud, er der jo noget tumult, og der sker et uheld. Da en kollega hæver sin knippel mod en demonstrant, kommer han til at ramme kameraet. Det er derfor, vi ikke har optagelser uden for kirken og fra transporten i bussen,« siger chefpolitiinspektør Per Larsen til B.T.
Vi læser videre, at “en iraker Halo Kheder Karim har klaget til statsadvokaten over, at han skulle have fået slag med en knippel inde i bussen, og en anden Andam Fazil Jalal påstår, at han har fået lussinger inde i bussen.”
Det var da også helt utroligt ærgerligt, at politifolkene kom til at ødelægge deres kamera, så de nu står og ikke kan bevise deres uskyld. Det er jeg sikker på, de er meget kede af.
Hele sagen rejser selvfølgelig også et andet spørgsmål: Hvor dumme tror de egentlig, vi er?
Update, kl. 15.40: Politiken.dk afslører nu, at politiets forklaring om det ødelagte kamera er løgn:
Først var det politidirektørens forklaring, der ikke holdt vand.
Nu viser det sig, at Københavns Politis seneste bud på, hvorfor politiet ikke har filmet og dokumenteret hele hændelsesforløbet under anholdelserne af en gruppe irakere i Brorsons Kirke og de efterfølgende uroligheder uden for, heller ikke er korrekte.
Stik imod politiets hidtidige forklaring dokumenterer en amatørvideooptagelse lagt ud på YouTube, at politiet også filmede foran kirken under aktionen, der fandt sted natten til den 13. august.
Ifølge Københavns Politis seneste forklaring gik betjentenes eneste videokamera i stykker på vej ud af kirken, da det blev ramt af en knippel, hvorfor politiet ikke har optagelser af forløbet udenfor kirken.
På de private optagelser ses en betjent imidlertid med et videokamera tydeligt i færd med at filme en længere sekvens, hvor en aktivist er kravlet ind under bussen udenfor kirken…
Hvad sagde jeg, havde jeg nær sagt. Nu mangler vi bare at få fremlagt optagelserne inde fra bussen.