– fordi tiden kræver et MODSPIL

03. Mar 2007

Mashaal

 

Vinod Kumar er en idealistisk og indigneret journalist, der en skønne dag bliver fyret fra sit job efter en artikel om forretningsmanden og storgangsteren S. K. Vardhan.

Kumar (spillet af Dilip Kumar) er nu tvunget til sammen med sin hustru Sudha (Waheeda Rehman) at forlade sin lejlighed i det centrale Bombay for at flytte ud i et slumkvarter hærget af kriminalitet.

Her grundlægger han med hjælp fra vennen Kishorilal (Saeed Jaffrey) en ny avis, som han straks forvandler til et talerør mod den organiserede kriminalitet og dens bagmænd i forretningsverdenen.

Her har han en række sammenstød med den unge bandeleder Raja (Anil Kapoor), som han gør et uudsletteligt indtryk på ved sin ærlighed og sit mod.

Raja beslutter at forlade sin kriminelle løbebane og rejser væk for at uddanne sig til journalist.

Kort efter støder Kumar atter sammen med S.K. Vardhan (spillet af Amrish Puri), og Vardhan sætter nu al sin magt ind på at knuse den ukuelige journalist: Kumars avis bliver brændt af, og han bliver selv sat på gaden med sin syge hustru.

Da Sudha pludselig får et anfald og dør under frygtelige lidelser, er Kumar endegyldigt knust og beslutter at få hævn: Fra nu af vil han ikke bekæmpe Vardhan som journalist, fra nu af vil han udkonkurrere ham som gangster, overtage hans forretninger og i sidste ende knuse og dræbe ham.

Da Raja kommer tilbage fra universitetet og straks får arbejde på en revolutionær avis, har hans læremester Vinod Kumar forvandlet sig til en af Bpmbays mest frygtede gangstere - og scenen er sat for det endelige opgør mellem den idealistiske og dybt skuffede Raja, den hævngerrige og forbitrede Kumar og den grusomme Vardhan.

Mashaal (Faklen) er en hårdtslående beretning om en vred, idealistisk mand, der bliver knækket og vender sig mod alt, hvad han hidtil har troet på - fortalt i en realistisk stil med en overbevisende skildring af et dystert og støvet indisk slumkvarter.

Hvad der først og fremmest bærer denne film igennem er Dilip Kumars præstation i rollen som den vrede journalist, formidlet gennem manuskriptforfatteren Javed Akhtars intelligente dialoger.

Bandelederen Rajas baggrund tegnes med en oprigtig vrede og social indignation, der tilfører filmen et realistisk præg.

Den legendariske Waheeda Rehman gør et stærkt indtryk som Kumars hustru, ligesom Amrish Puri som sædvanlig er en ren fornøjelse som skurken S. K. Vardhan. Anil Kapoors Raja fungerer ærligt talt bedre som usleben diamant end som ærlig journalist, hvor han ærligt talt bliver lidt for irriterende pæn og velfriseret.

Først og fremmest er opbygningen i første halvdel fremragende - mod slutningen nærmer vi os et traditionelt action-klimaks med mange slagsmål, og det kunne nok have været strammet lidt op.

Men når det er sagt, er MASHAAL helt bestemt en seværdig film, som primært gør indtryk ved sin realistiske skildring af konfrontationen mellem tre stærke personligheder.

MASHAAL, Indien 1984. Instrueret af Yash Chopra med manuskript af Javed Akhtar. Hindi med engelske undertekster. Købes over nettet eller f.eks. i Basar Vest, Århus.

Update:
Planet Bollywood opsummerer det rammende i sin anmeldelse af filmen:
Overall, the movie is worth the money and definitely classifies as one of Yash Chopra´s best movies and one of the best movies of the eighties. Great script, terrific acting and hard-hitting dialogues is the name of the game.

Kommentarer: