– fordi tiden kræver et MODSPIL

27. May 2006

Paheli

 
Paheli
I am the yearning that resides in a woman's heart - that's who I am. I'm the love she wants.
Paheli er en spøgelseshistorie - - et eventyr, der foregår for længe siden i et fjernt, fjernt land, før nogen i dette fjerne land endnu havde tænkt på engelske erobrere, jernbaner eller lignende nymodens skrammel.

Kishen (Shahrukh Khan) er en ung købmand, som netop er blevet gift med den smukke Laccho (Rani Mukkerji). Han er dog meget mere optaget af sine regnskaber og sin fars forretninger og formaninger end i hende, og straks efter bryllupsnatten drager han til hendes store sorg ud på en fem år lang handelsrejse, og det uden endnu at have delt hendes leje; hans regnskaber skal nemlig være færdige, før han drager af næste morgen.

På udvejen kommer han forbi en kilde og brønd, hvor 128 spøgelser bor i et nærliggende træ. Ét af disse spøgelser kan ikke stå for tanken om den smukke, nybagte bruds længsel og tåre, antager Kishens skikkelse og drager tilbage til familien. Han erklærer Laccho sin kærlighed og betror som den eneste hende, at han ikke er den hjemvendte søn, men et spøgelse, en ånd født ud af kærlighed og længsel.

Sådan går adskillige år (og adskillige morsomme forviklinger og forvekslinger), indtil Laccho bliver med barn, og Kishen, der selv er begyndt at længses efter sin brud og efterhånden har hørt mange underlige ting om sine egne angivelige gøremål hører om det og vender tilbage for at se, hvad der mon foregår.

Han ankommer, netop som Laccho er ved at føde hans - eller spøgelsets? - datter, og alle skal til at finde ud af, hvad man gør: Hvem er den "rigtige" Kishen, og kan der være mere end én Kishen i Lacchos liv?

PAHELI vinder først og fremmest ved sine utroligt flotte kostumer og dekorationer - der er et sus af sarier og farver og smykker i den rige købmands hjem, ved sin solide musik (sangene er dog ikke ørehængere som i Rang De Basanti eller Dil Se, et par af dem er faktisk en smule kedelige) - og ved sit lette, humoristiske stemningsleje.
Laccho, Rani Mukkerji
De to gammeldags, røde marionetdukker, som fungerer som fortællere, kommer med passende frække eller negative kommentarer, når det er ved at gå galt for spøgelset, og fortællingens alvor - spøgelset som opfyldelsen af den unge Lacchos dybeste længsler og dermed hendes egentlige ægtemand - får lov at leve uimodsagt ved siden af.

Dette bliver da historiens egentlige gåde (betydningen af ordet paheli): Vi ved, hvem der er Kishen, hvem moderen har født og hvem, der er faderens rigtige søn, men hvem er Lacchos rigtige ægtemand?

Om PAHELI er nogen stor og dyb film kan diskuteres - men det er en meget, meget smuk film, og samtidig er den let, ganske morsom og med sin humoristiske vinkel fri for den overdrevne melodramatiske pathos, der af og til kan plage indiske film.

Shahrukh Khan og Rani Mukkerji er glimrende i hovedrollerne, og begge synes her at gå i ét med deres rolle, hvilket er et fremskridt fra de overspillede "stjernemanerer", Shahrukh Khan har kunnet forfalde til i film som Kal Ho Naa Ho og Kuch Kuch Hota Hai.

Alt i alt er PAHELI, med sin underfundige og meget enkle historie, en fornøjelse at se.

PAHELI, Indien 2005. Instrueret af Amol Palekar med manuskript af Vijayadan Detha og Sandhya Gokhale. Hindi med engelske undertekster. Købes over nettet eller f.eks. i Basar Vest, Århus.
Paheli Shahrukh vs. Shahrukh

Kommentarer: