– fordi tiden kræver et MODSPIL

25. Dec 2006

Sarkar

 
Ram Gopal Varma: Sarkar
Like countless directors all over the World, I have been deeply influenced by "THE GODFATHER".

"SARKAR" is my tribute to it.
Med disse ord indleder instruktøren Ram Gopal Varma sin film Sarkar, og der er da heller ingen tvivl om, at der er tale om en gangsterfilm - en ganske rå og upoleret én af slagsen, hvor der dog mere tænkes på filmens stil end på dens egentlige voldsindhold, hvor den mere udpenslede del er smagfuldt behersket.

Subhash Nagre alias "Sarkar" er ejer og leder af nogle bydele i Mumbai med billige boliger til de fattige, som onde tunger beskylder ham for at bruge som dække for mere lyssky økonomiske transaktioner. "Sarkar" kan dels betyde "godfather" i samme forstand som i Coppolas mesterværk, dels betyder det ganske enkelt "regering" og antyder hermed Nagres position blandt sine tilhængere: Den regering, der regerer og skaffer retfærdighed, når nu den rigtige regering ikke gør det, den regering, der tager sig af folk, som står udenfor systemet og får det til at virke.

Nagre (spillet af Amitabh Bachchan) har to sønner, den opfarende, labile filminstruktør Vishnu (Kay Kay Menon) og den solide Shankar, der lige er vendt tilbage fra sine studier i USA (spillet af Amitabhs søn Abhishek Bachchan).
Ram Gopal Varma: Sarkar
Da en gruppe gangstere fra Dubai ønsker Nagres tilladelse til indsmugling af våben i hans område, nægter han og rager blodigt uklar med deres leder Rasheed (Zakir Hussain). Rasheed svarer igen ved at alliere sig med Nagres nærmeste rivaler, der manipulerer den labile Vishnu til at dræbe én af sine skuespillere, hvorefter han rager uklar med faderen og drives over i fjendens lejr.

Da en af Nagres farligste politiske modstandere samtidig myrdes, forekommer hans og familiens skyld oplagt ... Nagre fængsles, og alt synes tabt, medmindre familiens duks Shankar kan træde i karakter og afsløre den djævelske sammensværgelse, der er ved at trække hans familie ned.

Og Shankar viser sig naturligvis som en sand Michael Corleone ...

SARKAR er klart nok inspireret af THE GODFATHER, men fortæller helt sin egen historie i helt sit eget miljø, med en visuel råhed og et eget indisk touch i gangsternes æreskodeks og barske retfærdighed. Amitabh Bachchans Subhash Nagre er en mindre kynisk og mere oprigtigt retfærdig gangster end Marlon Brandos Vito Corleone, og en af rivalernes og sønnen Vishnus væsentligste anker er faktisk, at han ikke giver dem frie hænder til at lave forretning, fordi han tænker for meget på folket. Og 50ernes korrupte amerikanske politi og politik er til formålet erstattet med nutidens indiske ditto.
Ram Gopal Varma: Sarkar

SARKAR når vel ikke sit forbilledes perfektion, men det er stadig lykkedes Varma - godt hjulpet af en blændende casting og Amar Mohiles suveræne baggrundsmusik - at lave en stemningsmættet, intens og medrivende gangsterfilm.

En version af GODFATHER, naturligvis, og derfor ikke så original, som den kunne have været - og dog alligevel sin egen og så tykt indisk, at man kan skære igennem den; samtidig med, at dens skuespillerpræstationer og tekniske perfektion fortæller en del om de stormskridt, de bedste af Bollywoods produktioner insisterer på at tage i disse år. Og som sådan fortjener den at blive set.

SARKAR, Indien 2005. Instrueret af Ram Gopal Varma med manuskript af Manish Gupta. Hindi med engelske undertekster. Købes over nettet eller f.eks. i Basar Vest, Århus.

Kommentarer: