Woh Kaun Thi?
Den unge læge dr. Anand tvinges en aften til at standse sin bil, da en smuk ung pige pige pludselig dukker op på vejen foran ham. Han beder hende først om at flytte sig, hvorefter vi får følgende dialog:
-Ingen.
-Hvor skal du hen?
-Ingen steder.
-Men du kan ikke blive her. Skal jeg tage dig med?
-Du kan ikke tage mig derhen, hvor jeg skal.
-Er det så langt væk?
-Nej, det er meget tæt på.
-Man kan ikke komme derhen i bil?
-Der er mange veje, men du kan ikke komme derhen.
Da Anands forlovede Seema (spillet af Helen) kort efter bliver myrdet, gifter han sig på sin mors opfordring med genboens datter Sandhya (Sadhana Shivdasani), der til Anands rædsel viser sig at være den samme, som nu to gange har vist sig for ham under mystiske omstændigheder.
En hellig mand bekendtgør, at Anands hus er besat af en ånd, der har mistet sin elskede, og Sandhya bekender, at hun har længtes efter Anand i århundreder, æoner, og ikke forstår, hun ikke møder andet end had fra hans side. Anand sender hende i fortvivlelse langt væk, og tager sammen med sin mor og kollegaen dr. Lata (Parveen Choudhary) til bjerg-paradiset Simla for at få orden på sine nerver.
Det går også godt, indtil den mystiske kvinde igen begynder at vise sig for ham, og en ny seer bekendtgør, at det er hans elskede, som han svigtede i sit sidste liv, og at den eneste løsning er, at han slutter sig til hende i døden.
Dr. Lata og hans chef dr. Singh tror, han er ved at blive gal, mens politiet arbejder ud fra den teori, at Seemas morder var ude efter Anands penge. Og imens bliver den mystiske kvinde ved at dukke op og trækker ham stedse nærmere døden ...
Woh Kaun Thi? (Hvem var hun?) er længe om at komme i gang, men før man ved af det, har den bygget en stemning op, der fastholder tilskueren og sine steder resulterer i reelle tvivl og gys. Den spiller lystigt på horror- og spøgelses-genrens klicheer, en stormfuld aften, en forladt villa, osv.
Samtidig mangler de typisk indiske romantiske sang- og dansenumre heller ikke, hvilket dog udnyttes til stor effekt i de sekvenser, hvor den mystiske kvindes langsomme, dvælende sang kommer til at virke som en kenning for filmens dragende uhygge.
Forudsigelig? Meget - jeg havde selv forudset resten af filmen ikke mindre end fire gange ... uheldigvis var der ikke nogen af forudsigelserne, der stemte.
Trods en langsom start og et par sløve sange er WOH KAUN THI? en veloplagt og uhyggeligt velfortalt spøgelseshistorie.
WOH KAUN THI, Indien 1964. Instrueret af Raj Khosla med manuskript af Dhruva Chatterjee. Hindi med engelske undertekster. Købes over nettet eller f.eks. i Bazar Vest, Århus.