Et poetisk manifest
ET POETISK MANIFEST En digters job er mestendels at digte, at kombinere ord i lange kæder og dette uden nogensinde at svigte det ideal, at sangen skaber glæder og åbner læserens krop og sind og sanser alt mens det med sin egen indre styrke med taktfast elegance fremad danser og tryllebinder den, som digtet dyrke. Skønt andre kunster også dyrkes kan (computerspil og film og rockmusik er alle populære i dette land og hjælpes godt af al den ny teknik) har poesien stadig al sin kraft og bærer tanke og mening bedst af alt. Hvor ellers finder vi den kraft, den saft der fylder den, der én gang får fortalt historien om Odysseus' store færd Aladdins lange vej til lampens ånd, om Satans kamp mod himlens englehær, Arjunas mod og Ramas stærke hånd? Når præstens Vedasang en dag forstummede var selve skaberværket rindet ud og derfor var det, bjerge og dale summede af liflig sang, som gik til himlen bud. Ja, verdner kunne på et værk funderes; Athen var intet uden disse sange som årligt blev for alle reciteret - Odysseus og Akilleus og de mange heroiske, utrolige bedrifter der blev fortalt af selveste Homer var kernen i den by, hvis mange skrifter grundlagde Vestens tankegang, og mer! En mand som Shelley satte sig et mærke som talerør for frihedens politik - det mærkede senere mange af de stærke da de med Gandhi nok at gøre fik. Og hvem var det, som nedsleb Danmarks bjerge som hyldede vor middelmådighed og skabte et folk af selvtilfredse dværge hvis ikke digteren Grundtvig og hans lunkne kristenhed? Et digt kan altså ændre verdens gang og endnu efter hundredevis af år fortrylle menneskeheden med sin sang. Hvilken anden kunstform mon formår at ryste selve verden i dens grund? Og hvad er det ved digtet, som forlener dets enkle linjer talt fra sjælens bund med vældig skaberkraft, som smukt forener en digters skæbne med en læsers sjæl? Det taler med en stærk og vedholdt takt - en rytme, som en sprogets melodi udfolder, som ej blot får noget sagt men også rammer læseren indeni. Et væld af konsonanter og vokaler forbinder sig og flyder i en strøm af lydlig farve, som til hjertet taler med sælsom skønhed, som en halvglemt drøm. Et lille digt kan opsummere livet, kan skære lige ind til sagens ben og lægge blot de længsler, som er givet os mennesker, som skarpe ædelsten. De lange digte flyder som historier, fortryller læseren med deres mange ord - selv værker uden litterære kalorier kan sætte sig i folket lange spor. I en tid, hvor poesien er fornedret, hvor ambition og skabertrang er glemt og uden rim, metrik og klang tilpas "forbedret" så selve skabelsen går alt for nemt gør andre medier digtet rangen stridig. De gamle sange bliver til romaner, en form i bedste fald så stærk og smidig at den kan virke stærkt på mange planer. TV, standup-show, skuespil er andre former, som har fået fat hvor stadig sproget frodigt blomstre vil så publikum må klappe som besat. På digtet skønner nu vist kun de få. Engang var versekunsten simpelt hen en velkendt måde at skrive tekster på, mens digterkronen vandtes af de mænd som enestående linjer ku' formå at prente ned i selve verdens sjæl. I dag har digterstanden glemt sit kald. Man fremstår flov ved al den ambition og morer folk med vid og festligt lal mens kraften gemmes væk som en dæmon. Og dog er digtet stadig det af alt som rammer tættest på vor menneskesjæl - udtrykker just vor tankes rå gestalt og rejser i vort væsens muld en pæl som stolt frembærer hvert enkelt menneskes flag. De andre former er alt, hvad de er - blot kommer der helt uden tvivl en dag hvor digtet atter frem for alt vil være den motor, som fortællingen giver fart, som huskes udenad og videregives bevarer hver en stemmes egenart og trodser glemslen i århundredevis. Carsten Agger December 2012Billede: Erato, af Francesco Furini (1600-1643).