– fordi tiden kræver et MODSPIL

12. Jun 2008

Jis desh men Ganga behti hai

 
Jis desh men Ganga behti hai Poster Ligesom sin inspirationskilde spillede den "indiske Charlie Chaplin" Raj Kapoor i grunden den samme rolle i film efter film. Naturligvis var der ligesom i Chaplins tilfælde ingen kontinuitet, så det var ikke formelt "den samme" figur fra historie til historie hvad angår forhistorie, familie osv. Men ikke desto mindre blev Kapoors Raju, den lille, komiske og let ynkelige syngende, spillende, dansende "typisk indiske" vagabond, et fast og meget populært indslag i indisk film op gennem 50'erne.

I JIS DESH MEN GANGA BEHTI HAI møder vi ham i skillelse af en ung, forældreløs brahman og dafli- (tamburin-)spiller, der en nat finder den hårdt sårede røverhøvding Sardar (spillet af S.B. Nayampalli) ude i skoven og tager ham med hjem til sin hytte, giver ham mad og plejer hans sår. De andre røvere er imidlertid ude for at undsætte Sardar, og da Raju, som ikke er klar over sagens rette sammenhæng, forsøger at få dem til at jage dem på flugt ved at påstå at være politimand, bortfører de ham til røvernes hemmelige lejr.

Her opstår der sød musik mellem Raju og høvdingens datter Kammo (spillet af Padmini), til stor fortrydelse for den røverhøvdingens næstkommanderende Raka (Pran), der er overbevist om, at Raju i virkeligheden er politimand i forklædning og i øvrigt gerne selv ville giftes med Kammo.

Præstesønnen Raju konfronterer Kammo over røvernes levevis og hvordan de kan leve med at udplyndre og dræbe ærlige folk og får det svar, at de ikke gør andet end at udplyndre de jordejere og pengeudlånere, der udsuger de fattige og fordriver dem fra deres jord. Hvordan kan det være forkert at stjæle fra de rige, når alternativet er nød og sult?

Raju bliver hende svar skyldig og konkluderer, at røverne må være socialister, og at det har han stor respekt for.

Raju Samtidig med, at det bliver mere og mere klart, at Kammo ikke kan stå for den naive og lidt sølle Raju, trækker mere skumle skyer op i horisonten: Røverne angriber et bryllup, og da den hårde, men retfærdige Sardar er såret, ledes angrebet af den skurkagtige og grusomme Raka, der dræber brudgommen og flere af bryllupsgæsterne.

Raju er forfærdet og varskor straks politiet om endnu et forestående angreb; da politiet nu lægger sig på lur for at angribe røverne, advarer Raju også dem, tages til fange og bruger de næste dage på at prædike ikke-vold for røvernes hustruer og børn. Mens lejren omringes af politiet bryder konflikten ud i lys lue, og Raju og Kammo må finde ud af, om de vil stikke af og redde livet eller blive og forsøge at få så mange som muligt af røverne til at nedlægge våbnene.

JIS DESH MEN GANGA BEHTI HAI (det land, hvor Ganges flyder) kan virke lidt komisk med sin Gandhi'ske moraliseren og godt brugte klichéer. Iscenesættelsen er teatralsk med megen vægt på halvcirkler (især i sang- og dansescenerne), filmen er i sort-hvid, og omgivelserne er temmelig åbenbart kulisser med malet baggrund. Men det gør faktisk ikke så meget: Det virker, og filmen gennemsyres af en smittende fortælleglæde, der gør den til en fornøjelse at se.

Kammo Samspillet mellem røverne og den lidt ynkelige og ikke ret heroiske præstesøn, og ikke mindst mellem præstesønnen og røverhøvdingens datter, formidles med gode mængder livfuld humor, ikke mindst i de i alt ni sange. Der dvæles ret skamløst ved det erotiske samspil og den kvindelige hovedpersons kurver, og det skader heller ikke.

Rent politisk kan filmens løsning på "røverproblemet" virke naiv set med moderne øjne: At røverne skal nedlægge deres våben efter Gandhis principper om ikke-vold og gives jord og mulighed for ærligt arbejde andetsteds. I Indien er den slags konflikter meget ofte endt med brudte løfter og svigt fra myndighedernes side - det gik f.eks. ud over det senere parlamentsmedlem Phoolan Devi, der overgav sig med sin bande i 1983 og herefter sad fængslet i 11 år.

Men igen, dette er 1960, hvor landet var præget af større optimisme og mere tillid til staten, end den senere skulle vise sig fortjent til. Og hvis man kan leve med den naivitet og det lidt simple og fortærskede plot, er JIS DESH MEN GANGA BEITHI HAI rigeligt værd at se for sin livsglæde, sin humor og sine sange.

JIS DESH MEN GANGA BEHTI HAI, Indien 1960. Instrueret af Radhu Karmakar med manuskript af Arjun Dev Rashk. Hindi med engelske undertekster. Købes over nettet eller f.eks. i Bazar Vest, Århus.

Kommentarer: