– fordi tiden kræver et MODSPIL

22. Jan 2008

Fri software og multimedier: Introduktion

 
- af Rene Jensen

Ejeren af denne blog ønskede en række indlæg om FOSS (Free and Open Source Software) inden for multimediefrembringelse, og de skulle helst række lidt dybere end oplevelserne ved første bekendtskab med programmerne. Jeg blev spurgt, fordi jeg var en af de få, han kendte, der havde vovet sig ud i et forsøg på banke en lille spil- og filmbiks sammen udelukkende ved brug af FOSS.

Mine motiver for ikke at bruge piratsoftware (som alle andre) vil jeg gøre opmærksom på, efterhånden som lejligheden byder sig. Jeg vil sige med det samme, at der er langt igen, før min lille enterprise kan kaldes en succes. Dette skyldes først og fremmest mine begrænsede evner inden for forskellige fag – men det skyldes også, at FOSS har sine udfordringer.

Selvfølgelig ville disse artikler have været mere vægtige om et par år, når jeg er hinsides make-or-break-punktet. Men Agger spurgte altså nu, so here goes.

Caveat: Jeg er ikke faglært multimediekunstner, men bare interesseret i teknikken. Hvis nogen er vidende om de RIGTIGE tekniske betegnelser, må de meget gerne kommentere løs. Til gengæld har jeg som programmør en indsigt, der måske kan være informativ ...

Enjoy!


For et par år tilbage til et netværksmøde faldt jeg i snak med bl.a. Lars Kroll fra Runestone Games, som var gæstetaler den aften. Jeg borede lidt i hans holdning til Open Source. Hans gensvar rummer al den attitude, som man nødvendigvis må kunne forvente af en person, der har mere end sine arbejdstimer på spil (jeg citerer løst fra hukommelsen - tæt på gendigtning):
Kroll: "Er der et økonomisk incitament for at bruge det?"

Jeg giver et svar, som jeg selv finder overbevisende omkring fordelen ved ikke at låse sig fast på et specifikt produkt osv.

Kroll: "Det er et ideologisk svar. Er der et økonomisk incitament?"

Jeg nævner licensbesparelser.

Kroll: En af mine grafikere prøvede Blender og GIMP. Han sagde, at de ødelagde hans kreativitet.
... hvorefter vi forfalder til generel snak sammen med et par andre om emnet. Konklusionen ændrede sig dog ikke fra den indledningsvise episode. For ham var der ikke nogen økonomisk gevinst. Når I læser dette, fnyser I måske ad disse kapitalister, men pointen er, at denne mand jo netop ikke var sådan. Han havde et drømmeprojekt, en samling dygtige hænder og en beskeden flok investorer, der vist egentlig mest var venner og bekendte. Med andre ord: To eller tre niveauer højere end Bennys mor, der giver Benny saftevand til hans limonadeforretning ved vejen.

Og nu, efter et par år? Lad os være ærlige, kommerciel software koster ikke meget i sammenligning med en månedsløn til en grafiker eller programmør (musikere befinder sig som bekendt uden for verdensordenen). Eksempelvis ligger en moderne pipeline for et blockbusterspil på mellem 100-160 mand fuldtid i to år. HVIS det forholder sig sådan, at brugen af Open Source sløver effektiviteten med bare 5%, så ryger licensbesparelsen mange gange i skraldespanden. Selve ideologien bag FOSS er dybt respektabel, uden tvivl. Men derfor kan det være ganske sundt at spejle sig i andre menneskers bedømmelsekriterier fra tid til anden.

Omvendt er der ingen læsere af dette indlæg, der nogensinde kommer til bare at benytte lokummet hos et firma, der laver storfilmsanimationer eller blockbusterspil. Den underskov af freelancere, hobbyister, små spilhuse og andet skidtfolk, der opererer med 1-10 personer (lønnede eller ej) per projekt, har andre behov. De involverede skal være mere alsidige. Disse folk bliver udgangspunktet for denne serie indlæg. De traditionelle argumenter pro/con Open Source er der skrevet bjerge om, så dem skal jeg ikke spilde tid på.

Nu tænker læserne sikkert, at det sgu' da ikke er nogen særlig indbydende optakt til en omgang artikler om FOSS, men hvis jeg kan få hele det potentielle publikum til at se FOSS fra sin svageste side fra starten af, så føler jeg, at vi er ærlige overfor hinanden. Jeg gider i øvrigt ikke at prædike for de omvendte, og det så meget desto mindre, som jeg føler, at FOSS-prædikanter kan forårsage mere skade end modstandere - til tider med en uforsonlig insisteren på deres yndlingsprogrammers fejlfrihed. Argumenter af typen "De kommercielle har de samme fejl" kan man finde over alt på nettet. Fra min hånd kommer der kun mine egne, umiddelbare rapporter om udfaldet af mine mange eskapader.

Kommentarer: