Fri software og multimedier: Motion Graphics
- af Rene Jensen
Om dette emne bør jeg vel egentlig holde min kæft. Min interesse i film og spil har altid handlet om horror og mystery. Musikvideoer og reklamefilm er ikke noget, jeg agter at begive mig ind på. En anden og mere alvorlig årsag til min tilbageholdenhed er desværre, at den kommercielle verden banker FOSS hårdt hjem i denne genre (især hvis man fraregner ustabile programmer, og det gør vi!).
Motion Graphics er, så vidt jeg ved, betegnelsen for det kunstneriske felt, der bl.a. handler om at klistre levende billeder og grafiske (3D-) elementer sammen til en funky grød. Eksempel: Man vil have en person til at gå rundt i en verden af flyvende tekst som i denne YouTube-video. Som sagt: Jeg aner ikke, hvordan man egentlig ville gøre, for jeg har aldrig prøvet. Skulle jeg gøre forsøget, så ville jeg forudsætte software, der gav kontrol over compositing, animation og pipelines. Forklaring følger...
Animation: De flyvende tekstelementer er animerede figurer. De ændrer måske ikke form, men deres placering og orientering i rummet gør. Blender kan klare en del i den retning.
Pipeline: Pipelines er en visualisering af de billedbehandlingsprocesser, der finder sted for hvert billede, svarende til folkeskolens venlige forsimpling af matematiske funktioner som en maskine i en kasse med en indgang og en udgang. Så er man ellers fri til at sætte alle de maskiner sammen, man får brug for, ved at lade indgange og udgange mødes.
Compositing: Compositing er sammenblandingen af videooptagelse og grafik og forudsætter en måde at skære f.eks. skuespillerne ud af optagelsen, så de kan placeres oven på et nyt baggrundsbillede. Diverse programmer understøtter i det mindste en strategi for noget sådant. Den typiske er blue-screening eller green-screening, hvor skuespilleren placeres foran en blå eller grøn baggrund, og iklædes tøj, der intetsteds har disse farver i sig. Softwaren kan derfor automatisk skære alt væk med disse farver. Afhængig af optagekvalitet og opløsning kan resultatet blive hæderligt. Blender og Cinelerra er fine, omend jeg synes, at Blender gav de fineste justeringsmuligheder. I en senere artikel vil jeg tale lidt om motion tracking, eller manglen på samme. Det handler om at få softwaren til at følge et punkt på filmen, så man f.eks. kan fiksere en animeret figur til et punkt på gulvet i den optagede scene.
Selvfølgelig er alt det her et spørgsmål om budget. Hvis nogen gav mig eller en meget rutineret Blender-animator 100.000 kr. til at lave en reklamefilm for, så kunne der komme noget meget heftigt ud af det. Men om det ville være lige så flot, som hvis pengene gik til en person, der bruger Adobe After Effects og 3D Studio Max dagligt, er nok mindre sandsynligt.
Et andet problem er renderfarmen. Hvis man skal lave mere end én animation i sit liv, så bliver man træt af, at ens eneste computer er optaget i tre døgn. Så man køber ti power-monstre og sætter dem i kælderen (PlayStation 3 har desværre et hukommelsesloft på 512MB, bastards!), og installerer Blender og Yafray på dem? Næppe. Til de priser ville man købe en professionel renderer oveni.
Rant #1: Hvorfor er der ikke nogen, der laver en OpenGL-baseret renderengine? Over halvdelen af alle de renders, jeg kan finde på at lave med Blender, kan approksimeres ret tæt ved at bruge et kraftigt grafikkort og behændig brug af GPU-programmering og det endda omtrent i realtime. Så har man ikke brug for en renderfarm. For et nystartet garagefirma betyder det meget for moralen, at man så tidligt som muligt har overskud uden at have udgifter. Men der var den igen, den der groteske fornemmelse af, at når regeringen siger "iværksætter", så mener de ikke små enkeltpersoner, men forgreninger af koncerner, der starter med et to-cifret millionlån ...
Rant #2 (meget teknisk): Nogle bør lægge pres på Nvidia om at åbne deres drivere op, så vi kan få fri udvikling på den grafiske front. FOSS/Linux har utilgiveligt længe stået i stampe, og det har kostet os et forspring, vi kunne have haft i forhold til proprietær software. Vi skal bruge et fælles, grafisk interprocess-flow-system og et plugin-system, m.a.o. pendenten til JACK og LADSPA/DSSI på lydfronten. ... Og de skal integreres med OpenGL. (Jeg skal nok komme tilbage til denne pointe, når turen kommer til lyd på Linux, som er den største af de succeshistorier, jeg kan fortælle om.)
Konklusion: Ville jeg turde binde an med at lave reklamefilm og musikvideoer udelukkende vha. Open Source? Tjoo, hvis der fandtes en god motion tracker, en stabil og hurtig audio/video-editor så måske. Men jeg savner en lille edge, der kan få FOSS til at give mig noget, som jeg ikke finder hos de andre. Something to make it worth my while. Så indtil videre koder jeg på egne ideer indimellem rengøringsjobs og hvad ved jeg ...
For at peppe artiklen lidt op, har jeg forsøgt at lave et motion graphics-eksperiment. Det er lavet i Blender (som man kan downloade her), og har sammenlagt ikke taget meget mere end en times tid, inklusiv at få stablet den sorte stol oven på barnevognen.
Download ZIP-fil og se selv stumperne og hvordan de blev samlet!